Happy New Year! - Reisverslag uit Zhengzhou, China van jobrademaker - WaarBenJij.nu Happy New Year! - Reisverslag uit Zhengzhou, China van jobrademaker - WaarBenJij.nu

Happy New Year!

Door: Job

01 Februari 2014 | China, Zhengzhou

Gelukkig nieuw jaar allemaal!

Donderdag nacht begon het fest, en vrijdag nacht hield het vuurwerk (eindelijk) op.

Woensdag hebben we in de stad nog mer vuurwerk gehaald, en we hadden al een berg op school liggen van dinsdag, dus we hebben ons absoluut niet verveeld.

Wel moet ik zeggen dat ik nu begrijp waarom Chinees vuurwerk grotendeels iligaal is in Nederland, het is enorm luid, onvoorspelbaar en niet erg betrouwbaar. Zo vliegt de helft van de projectielen horizontaal, diagonaal of helemaal niet, en valt een deel al weer naar beneden als het eenmaal ontploft.

Dat zorgde er overigens niet voor dat we onszelf niet hebben vermaakt.

Donderdag hebben we na de training dumplings gemaakt, en die bij het avondeten opgegeten.
Vervolgens gewacht tot het half 12 was en toen al het vuurwerk naar buiten gebracht en alles klaar gezet om er een mooie show van te maken.

En dat was het zeker, en het duurde ook nog eens een uur voordat we alles hadden afgestoken. (Dit met 14 man.)
Het ging met een hoop geweld maar het was wel mooi.

Nou, toch nog een beetje slaap gekregen, ondanks dat het buiten tot een uur of 4 door ging.
Om 7 uur (uitslapen, yes!) opgestaan en weer een aantal rondjes om het dorp gerent en vervolgens met ontbijt besloten dat we naar de tempel zouden gaan.

De tempel is (met goed weer, zonder smog) zichtbaar vanaf de school, maar toch een uur rijden omdat het boven op een berg ligt en er slechts een enkele weg is die daar naartoe leidt.

Eenmaal daar hebben we tussen de honderden Chinezen die er ook waren wierook aangestoken en rondgelopen op de tempel grond.

Toen zijn we vanaf de tempel met de bus naar Jiazhou gegaan, de berg weer af, overig verkeer ontwijkend en met een vrij ongeduldige buschauffeur.

Eenmaal in de stad ben ik weer met een stuk of 59 Chinezen op de foto geweest, want het blijft bijzonder, een blanke.
Lang konden we niet blijven, want het was inmiddels al laat en Shifu wou graag nog wat oefeningen doen op school.

Dat kwam er echter niet van want er was een enorme file op weg terug naar school.

Na het avondmaal hadden we echter een surprise party voor Nemo, een Australische jongen die jarig was, dat ik had georganiseerd met Liu, een meisje uit Denemarken en Gabriel een jongen uit Canada.

Vervolgens tot in de late uurtjes op Nemo's kamer taart gegeten en cola gedronken terwijl we praatte over thuis en wat iedereen ging doen als ie weer thuis was. Dit alles terwijl het vuurwerk buiten rustig door ging.

Uiteindelijk naar bd gegaan en vanmorgen opgestaan met de melding dat we niet zouden trainen vandaag i.v.m. extreem slechte lucht. Toen de gordijnen opengedaan en, inderdaad, slechte lucht.

Door de rook van nieuwjaar, smog en mist hebben we vandaag een zichtveld dat ongeveer 20 meter is.
Maar maak je geen zorgen, we hebben wel getraint. Alleen binnen en op het dak van de school, kracht training en oefenen voor m'n examen van dinsdag.

Als het weer morgen beter is gaan we de stad in, als het hetzelfde blijft stellen we dat uit tot maandag.

Veel meer heb ik nu niet te vertellen, maar ik ga nog wat foto's uploaden.

Later!

• 01 Februari 2014 - 06:51

Ik heb even moeite met het uploaden van foto's, er volgen er later meer.

• 01 Februari 2014 - 09:39

Margriet:

Gelukkig jaar van het Paard!
    De site heeft een beetje moeite met de panorama foto's maar het ziet er zeer indrukwekkend uit!

• 01 Februari 2014 - 11:16

Treesje:

Lieve hemel wat een chaos, maar wel spannend. Dank voor je mooie verslag.

• 01 Februari 2014 - 16:25

Gijs:

Wat gaaf ouwe!

• 02 Februari 2014 - 18:20

Max:

Gelukkig nieuw jaar en succes met je examen dinsdag!

Nihao

• 02 Februari 2014 - 22:07

Oma Grady:

Wat 'n leuk verslag. Ik heb genoten , dank daarvoor. Ik vind eigenlijk dat wij thuisblijvers door jou behoorlijk verwend worden. Ben trots op je. Oma Grady

• 03 Februari 2014 - 18:16

Robbert Jan:

Ha Job,

2x per jaar een jaarwisseling. Dus 2x Happy New Year!!
    Winter in Nederland is begonnen! -1,5 aan de grond. Brrrrrr
    Ajax gelijk en Cocu haalt waarschijnlijk maart niet.
    Gisteren met de familie verjaardag van Oma gevierd.
    Alle neven en nichten bij elkaar.
    Natuurlijk veel over China gesproken.
    Iedereen vindt het super gaaf wat jij doet.

Job is the Boss! Niet alleen in China, maar ook in NL.

Kan niet wachten op je volgende verslag.

Groet, Robbert Jan