Zaijian! (That means 'Goodbye!') - Reisverslag uit Jiaozuo, China van jobrademaker - WaarBenJij.nu Zaijian! (That means 'Goodbye!') - Reisverslag uit Jiaozuo, China van jobrademaker - WaarBenJij.nu

Zaijian! (That means 'Goodbye!')

Door: Job

19 Maart 2014 | China, Jiaozuo

De afgelopen week heb ik in China weer hard getraint.

Behalve op vrijdag en zaterdag, toen ging ik naar Yuntai Shan National Park. Een soort van Disney World gemaakt van rotsen en met watervallen etc. Het is niet helemaal wat je er van zou verwachten, in het gebied (Dat zo groot is dat mijn school er ook in ligt) kun je gratis met de bus van de3 ene naar de andere locatie reizen, maar als je de 'atracties' in wilt zul je moeten betalen.

De attracties, gezamenlijk goed om twee hele dagen te vullen, bevatten een paleis, een aantal watervallen, een rots, een rots met een naam, een rots waar volgens eeuwenoude legenden een Chinese krijgsheer zijn zwaard op heeft getest, en vallei vol met apen (in kooien, in tegenstelling tot wat de brochure zegt) nog een waterval waar echter geen water valt deze tijd van het jaar en een aantal tempels.

Als eerste zijn we (Ik was natuurlijk niet alleen, ik had 8 anderen mee op reis) naar het paleis gegaan.
Het paleis ligt op de top van de hoogste berg (Yuntai Shan) en na een bus rit omhoog kom je aan bij een serie trappen die naar het paleis leiden. Volgens de folder zijn het 5000 treden, deze treden zijn echter zo hoog als mijn knie, lopen scheef of liggen scheef en zijn net diep genoeg om de helft van m'n voet op te zetten maar liggen soms ook weer enekele tientallen meters uit elkaar.

Maargoed, als Rocfky Balboa de trappen opgeweest, de toerist uitgehangen en honderd foto's gemaakt en toen met een nog veel engere trap weer naar beneden gegaan.

Daar weer op de bus gestapt en naar de volgende attractie gereden, en van daaruit naar een attractie die blijkbaar gesloten was. Toen zijn we maar naar een van de tempels gegaan en hebben daar rondgedwaald tot het tijd was om terug te gaan naar school. En de bus die je van de ene naar de andere attractie brengt stopt, heel handig, honderd meter bij de school vandaan.

Zaterdag na het ontbijt weer op de bus gestapt om aapjes te kijken. Nou, dat viel even tegen want volgens de video's en folders lopen de apen vrij rond. Niets is minder waar, de apen wonen in kooien en moeten shows doen met hoedjes op, niet bepaald smakelijk dus.

Van daaruit zijn we naar de watervallen gelopen, dit was ontzettend mooi, en de screensaver van menig apparaat op school is dan ook een foto van een van deze watervallen.

De Great Waterfall viel echter niet, die is zo geweldig dat die in drie maanden genoeg valt voor het hele jaar. (Tijdens de zomer regent het aanzienlijk meer dan tijdens de overige seizoenen.) Maar zelf denk ik dat ze de kraan dicht draaien om geld te besparen tot het toeristen seizoen begint.)

Toen zijn we nog uren van de ene vallei naar de andere gelopen totdat we besloten om ergens in de schaduw een biertje te drinken. (Het is inmiddels een kleine 23 graden in China en met veel zon en weinig wind is dit vrij warm.)
Schaduw was zo gevonden, koud bier was iets lastiger te krijgen. Nadat we bij drie restaurants, vier kraampjes en een supermarkt hadden gevraagd of ze ook bier koud hadden staan, allemaal zonder succes, vonden we uiteindelijk toch een scharrig winkeltje waar een wijze oude man een paar biertjes in de vriezer had liggen.

En god wat was dat lekker...

Enfin, na twee biertjes maar weer naar school gegaan en daar gegeten voordat we in het dorp karaoke gingen doen. (Ik zal later deze week kijken of ik een video kan uploaden.)

Zondag niet het dorp of de stad ingeweest, lekker in bed liggen rotten en daarna de was gedaan.

En toen maandag weer goed getraint, met spierpijn van de vele tientallen kilometers die we hadden gelopen, bergo op, berg af, trap op, trap af.

Het was dus een leuk tochtje, maar relaxed is anders.

En dinsdag na de training omgekleed en naar het vliegveld gegaan om m'n vlucht naar Vietnam te pakken.
(Apart reisverslag voor Vietnam)

Dus daar laat ik het bij, ik ga nu een verslag typen over m'n eerste dag in Vietnam!
Laters!

• 19 Maart 2014 - 15:19

Robbert Jan:

Ha Job,

Vandaag gemeenteraadsverkiezingen. Marc en Luc staan op de lijst voor Hart voor Bussum. Best spannend wat de uitslag gaat worden. Wethouder Hekking en zijn assistent!

Verder zag ik van jou een foto met een cool kapsel. Als je terug bent in NL is de hanekam zeker 20 cm hoog en gespoten in alle kleuren van de regenboog. Kan mij erop verheugen!

Veel plezier in Vietnam en laat ze weten wie de Boss is.

Job is The Boss!

Groet, RJ

• 19 Maart 2014 - 22:57

Oma Grady:

Sluit me aan bij R.J. en voor mij ben je ook de Boss! Tot Vietnam en kus van Oma G.